Thursday, July 11, 2013

Tak sampai 5 minit

tak sampai 5 min pun nk marah, benci, dendam pada org lain.. tapi beribu minit pun, kita xkan lupa apa yang dh terjadi.. betul ke x? manusia mmg payah melupakan sst peristiwa dalam hidup dorg, nak nak ag yg btl2 menyakitkan hati and memberi kesan dalaman kpd ssorg tu.. cuma, Allah SWT dan Nabi SAW menyeru dan menggalakkan hambaNya yang bersaudara untuk bermaafan antara satu di antara yang lain supaya terhapuslah 5 min tu tadi :) tapi kan, knp ek..rasanya, bila kita jauhhhhhhh sikit je dr Allah, terus perasaan jahat smua dtg..xbleh ke xde, sbb, Allah dh mmg ciptakan ad yg miskin dan ad yg kaya, ada yg meminta maaf dan ada yang menerima maaf, ada yang membuat kesalahan dan ada yang meminta pengampunan.. so, kita ada akal fikiran yang Allah dah bagi kita gunakanlah dgn sebaik-baiknya ciptaan, ye dak?




so, sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, jom sama-sama fikirkan, apa yang harus kita pertingkatkan dan ubah supaya Ramadhan ini jadi penuh makna dan terbaik dari tahun sebelumnya, sbb kita xtaw, Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terakhir kalinya buat kita atau sebaliknya, wallahu'alam.. tak sampai 5 min pun utk kita berzikir d waktu lapang, for example, nga duduk2 tunggu lecturer masuk kelas, aaa, zikir, baca surah pndek atau sebut btl2 ikut dlm hati, "LAILAHAILLALLAH"..pun dh cukup untuk kita lakukan..ala, xsmpai 5 minit.. lagi satu, pasal solat, u guys rasa2kan, puasa tanpa menunaikan solat hukumnya apa? -jawab sendiri untuk mengingatkan sesama saudara ye- jadi, xsmpai 5 min pun nk solat..5min darab 5 kali sehari, baru 25 min.. main facebook berejam boleh pulak kann..jadi apalah salahnya, jadikan 1 jam untuk ibadat, yg selebihnya, baca la al-Quran




dan jugak, tunaikan solat2 sunat, sesungguhnya di bulan Ramadhan ni, pahalanya berganda-ganda...berbaloi-baloi.. jadi x rugilah kepada org yg berasa senang mengerjakan ibadah.. so, sampai di sini saja nukilah si kecik kepada sahabat2 sekalian.. selamat berpuasa dan selamat berbuka kawan-kawan :)

highest imagination to have a husband like this 




No comments: